Friday, December 24, 2010

Bila anak Tan Sri nak beli kereta.

Tadi aku dengan Shamin pergi buat case study dan pengambilan data dekat Ingress Corporation Damansara. Agak cuak jugak sebenarnya sebab bawak kamera pergi ambik gambar dekat kawasan tu. Fikir dua tiga kali la jugak nak masuk dalam showroom tu sebab kebanyakan yang masuk tu yang betul-betul nak beli kereta.


"err, nak masuk ke?"

"masuk jela, kita dah sampai sini pun. Takkan nak ambik gambar kat luar je"

"Kalau orang tanye nak cakap ape?"

" ala kita kan anak Tan Sri yang takde transport nak balik UIA, nak beli BMW baru"


Jadi kitorang pun konon-konon anak Tan Sri yang nak beli BMW baru pun masuk jela dengan muka selamba. Receptionist dia senyum je tengok kitorang masuk.

"hmm, nasib baik dia senyum mesra je, kalau tak segan jugak aku nak masuk," aku bermonolog dalaman.

Kitorang masuk buat-buat macam nak beli BMW baru. Tengok kiri kanan. Jalan masuk dalam sikit. Lepas tu patah balik pergi depan. Nak ambik gambar memang nak kena sepak la kan.

"Shamin, macam mana ni? Takkan nak ambik gambar memori je?"

"erm, tu la pasal. Nak buat apa pulak ni?"

" kita berdiri kat sini macam suspicious je. Tak nak tanya siapa-siapa ke?"

"nak ke? jom la tanya dekat reception counter tu."





"erm, akak, kitorang dari UIA nak buat research bla bla bla dan bla. Boleh tak bla bla bla."

"Boleh, tapi diam-diam jela. Takpe akak pun pernah jadi student jugak dulu."




Fuh nasib baik akak ni memahami. Cuak jugak kot kot kena halau ke. Kitorang pun duduk la dekat mini cafe yang ade dekat situ. Keluarkan kertas dan pensel. Catat apa-apa yang patut dan lukis apa-apa yang patut. Agak-agak macam orang Ingress tu dah mula pandang-pandang ingat kitorang ni anak Tan Sri yang nak beli BMW baru, kitorang pun blah.


Lepas puas survey harga kereta anak Tan Sri, kitorang pun singgah la OU kejap. Dah alang-alang kat situ, kelas pun pukul 4. Banyak masa lagi. Mula-mula ingat nak makan je, tiba-tiba rasa macam nak tengok wayang pulak. Terbeli pulak tiket Tron Legacy.


Kitorang masuk dalam panggung wayang macam biasa. Duduk tempat macam biasa. Pandang skrin macam biasa. Tapi bila cerita dah mula, aku rasa kurang biasa.


"apehal lampu tak tutup lagi? Bukan movie dah mula ke?"

" aah la, dia lupa tutup lampu ke?"


Terdengar la jugak beberapa orang lain yang jugak pelik kenapa lampu terang semacam. Semua pandang sesama sendiri. Aku pun senyum sumbing jela pandang orang lain jugak. Dah lebih kurang 10 minit cerita start, tiba-tiba skrin gelap. Lepas tu aku dengar orang sebelah aku cakap dia dah komplen dekat orang TGV tu dan die suruh restart balik cerita. Aku pun tunggu jela sambil pandang skrin. Tak keluar pun gambar. Bermula lagi aksi-aksi tersenyum sumbing sambil pandang-memandang. Akhirnya lampu padam dan cerita pun mula balik. Yang tak seronoknya depan kitorang ada beberapa orang budak lelaki bawah umur yang bising-bising. Aku taulah korang dah tengok 10 minit cerita ni, aku pun dah tengok jugak tak payah la bising-bising. Orang dah bagi hint suruh senyap pun buat bising lagi. Memang rase macam nak sepak. Nasib baik lepas tu mulut diorang dah penat dan aku boleh menikmati cerita dengan aman.
Terima kasih.

Jalan-jalan dekat OU nampak ramai budak-budak lepasan SPM yang jugak jalan-jalan macam OU tu diorang yang punya. Terimbas kembali zaman dulu-dulu.




p/s : hari ni result PMR keluar, tahniah buat adik aku yang dapat 7a :))

No comments: