Monday, November 22, 2010

oh ya.

Oh ya, sejak kebelakangan ni aku perasan satu benda la. Betul la. Aku pun macam musykil jugak sebenarnya. Apa benda yang aku perasan tu? Takdelah bukan apa pun. Aku perasan yang sejak aku join AAD ni aku makin kurang membaca. Betul la. Sebab aku memang suka gila membaca. Dari aku kecik lagi. Ingat lagi masa aku tingkatan 2 aku mintak stok buku untuk hadiah harijadi. Bagusnya kan. Haha. Pergi mana-mana mesti bawak buku. Ulat buku la konon-konon.

Macam mana aku boleh terperasan yang aku dah kurang membaca? Aku perasan masa duduk dekat kampung. Sebab dulu setiap kali aku balik kampung je mesti aku bawak stok buku untuk dibaca. Paling koman pun adela satu buku yang aku akan bawak balik. Tapi kali ni tak. Bila aku imbas balik sejak aku masuk AAD memang aku dah tak bawa buku balik kampung. Salah satu puncanya sebab setiap kali cuti balik kampung je mesti tengah dalam keadaan huru-hara dengan projek. Manalah nak curi masa untuk baca buku suka-suka.

Satu lagi masa nak exam. Masa zaman sekolah dulu bukan main baca macam nak rak. Sejarah, biology, chemistry, fizik, bm, english. Seronok je baca buku teks. Tapi sekarang dah la exam pun dua paper je, tu pun liat nak baca nota. Bukan buku tebal-tebal pun. Cuma nota fotostat yang entah berapa helai dengan nota-nota softcopy je. Tu lah dah terbiasa sangat dengan subjek-subjek yang takde exam. Bukan aku je yang lain-lain pun macam tu jugak. Tak percaya tanya diorang.

Lepas tu bila nak cari buku dekat perpustakaan nak yang banyak gambar je. Yang banyak tulisan semua letak tepi. Haish ape nak jadi ni. Yela hari-hari tengok gambar, lukisan, ilustrasi. Mana nak layan tulisan-tulisan lagi dah. Aku pun dah lama tak update novel-novel baru. Kalau dulu duit habis beli buku. Dah habis baca buku dekat rumah pergi perpustakaan pulak. Rajin betul. Tapi tu dulu la. Sekarang dah tak banyak masa. Waktu-waktu cuti macam ni la yang aku ada pun. Tapi kebanyakan masa nak dihabiskan dengan berehat dan bersuka-ria sepenuh masa. Nak tebus balik masa-masa yang dikorbankan untuk projek-projek yang tak habis-habis.







p/s : - tu la siapa suruh masuk AAD. padan muka.
- suka hati akulah.
aku memang nak masuk bukan kena paksa pun.








2 comments:

Unknown said...

baca dyh, jgn xbc.. sehari satu chapter pn jadikla.. (pesanan dr shmin yg ambitious..hahah!)
owh, satu buku bes shamin jumpa dlm folder yg shamin curi dr mary yg dia curi dr dyh yg dyh curi dr ______, kn..cari kt folder tu/bahan tarbiyyah/buku tarbiyyah/almaududi/dasar2 islam..
bess gilaa! hahahha
slamat mmbc. ;)

dyh said...

baik kak shamin :))