Tuesday, November 30, 2010

Projek sem 1 tahun 2.

Dah lama cuti baru aku teringat nak cakap pasal projek-projek sem 1 tahun 2 ni. Sem ni aku ada 3 subjek studio. Studio 3, Islamic Geometric Pattern dan Islamic Calligraphy.



Studio 3 ada tiga projek. Satu integrated dan dua individu.






Projek 1 - Chinese Puzzle

Kitorang kena buat
chinese puzzle dengan subject matter dari alam sekitar. Projek ni group. Ahli-ahli group aku terdiri daripada aku, Peah, Shamin, Epa, Aishah dan Kak Azima. Idea asal puzzle kami adalah daripada Kak Azima. Jadi dia lah ketua, mastermind dan mandur. Nama produk kami adalah 'SEASUAI' yang sesuai dengan puzzle kami yang diolah daripada bentuk cengkerang. Target user untuk produk kami adalah golongan remaja. Di dalam puzzle tersebut terdapat sebuah kotak misteri yang akan dapat dibuka jika puzzle itu berjaya diselesaikan.




aku lupa la nak ambil gambar kerang tu secara close-up. Tu yang dalam jala tu.
..........................................................................................................................................................................

Projek 2 - Container Home



Projek ni individu. Dan dah ikut majoring. Kitorang kena buat sebuah rumah daripada kontena. Kontena yang orang buat hantar barang pergi
overseas tu. Yang kat belakang lori tu. Dalam projek ni kali pertama aku guna komputer. Jadi memang haram jadah sikitlah. Aku guna sketchup je dan tak reti nak render pun. Jadi rumah aku tu memang nampak kartun jela. Disebabkan orang lain guna chief architect, tinggal 4 orang (termasuk aku) je yang tak guna, maka terkapai-kapai sikitlah. Tapi takpe, belajar sikit-sikit. Konsep rumah aku industrial. Kenapa aku pilih konsep industrial ni? sebab aku suka industrial style yang tak formal dan banyak menggunakan elemen-elemen yang tak menarik untuk dijadikan menarik.



.........................................................................................................................................................................

Projek 3 - Kiosk Design


Dalam projek ni kitorang kena design kiosk. Aku design sebuah juice bar. Nama kiosk dan produk aku 'Juicerush!'. Kali ni aku dah ok sikit sengan sketchup dan aku render guna artlantis. Technical drawing pun aku dah tak buat manual. Baru belajar masa kelas Computer Graphic Design. Lokasi kiosk aku dekat Wangsa Walk. Kenapa aku buat Juice bar? Sebab aku suka minum jus buah-buahan la.








..........................................................................................................................................................................

Projek Islamic Geometric Pattern.

Untuk final projek kitorang kena pilih satu Islamic Pattern dan fikir macam mana nak construct corak tu. Boleh guna apa-apa medium dan medium yang aku pilih mestilah medium yang aku paling suka iaitu akrilik dan kanvas. Saiz yang aku pilih adalah 1 meter x 1 meter. Corak yang aku pilih takde lah susah sangat dan cara-cara untuk lukis corak tu dah pun aku kaji. Tapi bila dah lukis atas kanvas 1 meter aku mula panik dan ragu-ragu. Asyik-asyik silap. Padam lukis balik padam lukis balik. Sakit pinggang aku dibuatnya nak lukis atas kanvas besar tu.



Siap pun lukis. Tensi aku dibuatnya. Konfius habis.




...........................................................................................................................................................................

Projek Islamic Calligraphy


Final project
untuk Islamic Calligraphy tak jauh beza dengan projek Islamic Geometric Pattern. Kitorang kena pilih apa-apa jenis khat dan ayat yang diberi oleh uztaz untuk dijadikan satu artpiece. Di sini sekali lagi aku menggunakan medium kesukaan iaitu akrilik dan kanvas. Jenis khat yang aku pilih adalah khat Diwani Jali. Saiz kanvas aku kali ni adalah 18" x 18".




Siratul Mustaqim - tunjukkan aku jalan yang lurus.

..........................................................................................................................................................................




wajah selepas tekun menyiapkan projek.

No comments: